tiistai 14. tammikuuta 2014

Road trip Thaimaassa, osa 1

Road tripin ensimmäinen päivä sisälsi seikkailua Chiang Maissa. Ohjelmaan oli merkitty mainosteksteissä vierailu Wat Phra That Doi Suthep-temppelissä, joka sijaitsee korkealla kukkuloilla kaupungin reunalla. Oppaamme ehdotti, että suuntaisimme sinne vasta myöhemmin alkuillasta, suurimpien turistimassojen häivyttyä ja nauttisimme auringonlaskusta ylhäällä temppelialueella. Kyseisenä päivänä oli myös joku buddhalaisuuteen liittyvä erikoisempi rukoushetki ja näkisimme temppelin munkit iltahartaudessaan. Suostuimme tähän tottakai, ja päivälle sovittiin jotain muuta, yhtä mieletöntä..

Bucket listilläni varsin korkealla ollut kohta tuli ruksattua yli, kun pääsin paitsi syöttämään ja rapsuttelemaan ja ratsastamaan, niin myös uimaan elefanttien kanssa!

Valmiina seikkailuun!

Ruokimme innoissamme tätä toimistolle banaanivarkaisiin tullutta vanhempaa rouvaa, saimme lyhyen turvallisuusohjeistuksen ja suuntasimme sitten isolle nurmikentälle treenailemaan selkään nousua ja ratsastusta.

Ei ihan niin sulavaa kuin hevosen selkään nouseminen

Ota koppi!

Kävimme vielä moikkaamassa ihan pientä norsuvauvaa, joka oli sivummalla emonsa kanssa. Poikanen oli täysin tietämätön omasta koostaan ja painostaan suhteessa ihmisiin ja yritti kovasti kiivetä jopa syliin.

Ja kaikki piti laittaa suuhun, mikä vaan irti lähti

Pieni lepotauko, ja sit jaksaa taas!

Kiss me!
Kutittaa...
 Syötiin hintaan kuulunut maittava lounas, ja suunnattiin uudestaan elefanttien luokse. Selkäännousu ei ollut yhtään sirompaa tai helpompaa toisella kerralla, mutta onnistui kuitenkin. Suunta kohti kauempana olevaa jokea, pari nuorta opaspoikaa lähti mukaan ja me kaksi elefanttiratsukkoa. Oli huikea tunne istua noin suuren eläimen selässä ja yrittää ohjata sitä oikeaan suuntaan.

Vähän jännittää..

Selvisimme seikkailustamme autotiellä, poluilla ja pellolla ja pääsimme uittopaikalle ehjinä. Ohjasimme elefantit jokeen ja laskeuduimme itse alas veteen. Sangot ja harja käteen ja elefantin pesuun! Eläimet seisoivat rauhassa paikoillaan, eikä siinä tajunnut edes pelätä omien varpaidensa puolesta.

Nuorempi elefanteista päätti kastella kylvettäjänsä
Pesun jälkeen oli leikin vuoro:

Kaikki hyvä loppuu aikanaan, ja suuntasimme takaisin lähtöpaikalle ja siitä kaamealla vanhalla autonrämällä takaisin Chiang Maihin siistiytymään ennen temppelivierailua.

Chiang Mai ylhäältä vuorilta katsottuna
Olen niin iloinen, että päätimme noudattaa oppaan neuvoa ja mennä Wat Suthepiin illalla. Turistien laumat vaelsivat busseille siinä vaiheessa, kun me vasta ostimme lippuja cable cariin välttääksemme yli 300 portaan kiipeämisen. Temppelialue oli kaunis, rauhallinen ja joka nurkan takaa löytyi lisää ihania yksityiskohtia. Yksityiskierroksella on tietysti myös se etu, että kuulee oppaan puheet koko ajan ja saa mennä just sinne, mikä kiinnostaa.

Temppelin keskusaukio

Valkoinen elefantti, joka johdatti Lannakuninkaan vuorelle, mihin temppeli sitten perustettiin

Kätevää, kun oli koko ajan oma hovikuvaaja mukana

Alueella oli munkkien lisäksi hämmentävän paljon vapaana liikuskelevia, hyväkuntoisen näköisiä koiria. Ilmeisesti munkeilta riittää rääppiäisiä myös koirille. Osalla oli kyllä ihan kaulapannat ja kaikki.

Ilta alkoi pimentymään ja munkit kokoontuivat iltahartauteen yhdessä alueella olevien meditointioppilaiden kanssa. Oli todella etuoikeutettu olo olla katsomassa tätä iltahartautta ja myös sivullisena mukana siinä.

Oppaan ohjeiden avulla mekin selviydyimme rituaaleista, tässä onnea ja pitkää ikää toivomassa...

Buddhalaiset munkit ovat Thaimaassa todella kunnioitettuja ja se näkyy niin julkisen liikenteen ja lentokenttien  priority seating-asenteessa, kuin temppelin vessoissakin.

Päivä oli pitkä ja antoisa, ja aamulla odotti aikainen herätys ja ensimmäinen varsinainen ajopäivä. To be continued...

1. Siis NIIIIIIIN ihania noi norsut!!!!!!

1. Ne oli ihan uskomattomia. Tää oli ehdottomasti yksi reissun hienoimmista hetkistä ja pitkään ja hartaasti odotettu tapahtuma.

Ihanaa kun kommentoit, kiitos!